Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2009

Καθαρίζουν... εκατομμύρια

Σοβαρά ερωτηματικά για το κατά πόσο τηρείται η σύμβαση του ΗΣΑΠ για τον καθαρισμό των σταθμών του με την ΟΙΚΟΜΕΤ, την εταιρεία στην οποία δούλευε η Κωνσταντίνα Κούνεβα όταν δέχθηκε τη δολοφονική επίθεση με βιτριόλι, προκαλούν οι καταγγελίες εργαζομένων, αλλά και οι υπολογισμοί ειδικού αναλυτή. Όπως αποκαλύπτει στα «ΝΕΑ» ο αναλυτής συμβάσεων και εργατικού κόστους κ. Κωνσταντίνος Γκιώκας, «η μη καταβολή των βαρέων ενσήμων από την πλευρά της ΟΙΚΟΜΕΤ ανέρχεται στο ποσό των 83.000 ευρώ ετησίως. Από το διάλειμμα της μισής ώρας των εργαζομένων- αποδίδει τα χρήματα ο ΗΣΑΠ, αλλά οι εργαζόμενοι δεν το πληρώνονται, αφού εκείνη την ώρα δεν εργάζονται- προκύπτει επιπλέον όφελος 250.000 ευρώ. Σύνολο 333.000 ευρώ κάθε χρόνο». Αυτό το ποσό προέκυψε σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ. Γκιώκα, ο οποίος έλαβε υπ΄ όψιν του στοιχεία από τα πρακτικά του διαγωνισμού για το έργο καθαρισμού του ΗΣΑΠ. Αν και η συγκεκριμένη σύμβαση απαιτεί συνεχόμενη εξάωρη εργασία κατά τις βάρδιες καθαρισμού, και ως εκ τούτου είχαν συνυπολογιστεί και οι ασφαλιστικές εισφορές με βαρέα και ανθυγιεινά, οι καθαριστές που απασχολούνται 5,5 ώρες ασφαλίζονται με μεικτά ένσημα. Σε έγγραφο της Παναττικής Ένωσης Καθαριστριών καταγγέλλεται ότι η ΟΙΚΟΜΕΤ έβαζε το 2006 τους εργαζόμενους «να υπογράψουν με την απειλή της απόλυσης μισή ώρα διάλειμμα κατεβάζοντάς τους κάτω από 30 ώρες εβδομαδιαίως, αλλάζοντας την ασφαλιστική τους κάλυψη από βαρέα σε μεικτά, μειώνοντας έτσι και τις αποδοχές τους. Για να είναι εντάξει με τους όρους της σύμβασης του ΗΣΑΠ, τους υποχρέωσε να παραμένουν με 3 δεκάλεπτα εικονικά διαλείμματα στον χώρο για να τηρεί τα ωράρια που είχε συμφωνήσει». «ΤΑ ΝΕΑ» απηύθυναν τα ερωτήματα σχετικά με το χρηματικό όφελος που προκύπτει από τη μη καταβολή των βαρέων και ανθυγιεινών ενσήμων αλλά και του μισάωρου στην ΟΙΚΟΜΕΤ. «Στους σταθμούς εργάζονται εξάωρο 105 άτομα περίπου- πιθανώς να υπάρχουν και άλλα, όχι όμως πολλά. Μιλάμε για ένα ποσό της τάξεως των 10.000 ευρώ τον χρόνο όσον αφορά τα βαρέα. Για το μισάωρο διάλειμμα, ήδη έχουμε πει με τον ΗΣΑΠ να αναπληρώνουν το κενό άλλοι εργαζόμενοι» επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο συνεργάτης της ΟΙΚΟΜΕΤ κ. Άγγελος Μάστορας. «Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι οι ίδιοι οι φορείς του Δημοσίου φτιάχνουν τους διαγωνισμούς κάτω από τα κατώτατα εργατικά κόστη. Υπολογίζω ότι το 70% των διαγωνισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι κάτω από τα κατώτατα εργατικά», συμπληρώνει. Τα απορρυπαντικά Ένα ακόμα μελανό σημείο είναι το γεγονός ότι κατά τον διαγωνισμό του καθαρισμού του ΗΣΑΠ, οι συμμετέχουσες εταιρείες κλήθηκαν να κάνουν προσφορές για το υπολογιζόμενο εργατικό κόστος αλλά και για το κόστος των απορρυπαντικών και των μέσων καθαρισμού, τα γενικά έξοδα διαχείρισης και το εργολαβικό όφελος, δηλαδή το κέρδος στο οποίο αποσκοπούν από την ανάληψη του έργου. Από τα πρακτικά του διαγωνισμού του συγκεκριμένου έργου, τα οποία βρίσκονται στη διάθεση των «ΝΕΩΝ», προκύπτει ότι οι 9 στις 10 διαγωνιζόμενες εταιρείες κοστολογούσαν τα απορρυπαντικά και τα μέσα καθαρισμού από 12.000έως 148.274 ευρώ, τα γενικά έξοδα διαχείρισης από 3.000 έως 585.000 ευρώ και το εργολαβικό όφελος από 12.000 έως 118.000 ευρώ ετησίως. Τα αντίστοιχα ποσά όμως για την ΟΙΚΟΜΕΤ και στους τρεις προαναφερόμενους τομείς ανέρχονταν συνολικά στα 308,07 ευρώ. Οπότε εύλογα τίθεται το ερώτημα πώς θα βρίσκονταν τα χρήματα ώστε να αγοράζονται τα απορρυπαντικά. Σύμφωνα πάντως με τον ΗΣΑΠ, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ήταν καθαρά μειοδοτικός, οπότε αν υπήρχε εταιρεία που προχωρούσε σε προσφορά της τάξεως του 1 ευρώ ως δαπάνη για απορρυπαντικά, και πάλι θα γινόταν δεκτή. Ωστόσο, σε άλλους διαγωνισμούς, όπως αυτού που πραγματοποιείται για την ανάληψη του έργου καθαρισμού του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αναφέρεται ρητά ότι οι συμμετέχοντες θα πρέπει να υποβάλουν αναλυτικές δηλώσεις για το κόστος των απορρυπαντικών ώστε να μην αποκλειστούν. «Προσωπικά δεδομένα» Στη σύμβαση του Απριλίου του 2008, στο σημείο όπου περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία των πληρωμών τονίζεται ότι η εταιρεία καθαρισμού θα πρέπει κάθε μήνα να υποβάλει στον ΗΣΑΠ τις λεγόμενες αναλυτικές περιοδικές δηλώσεις (ΑΠΔ) έτσι ώστε να προχωρήσει η εκταμίευση του ποσού που θα πάρει η ΟΙΚΟΜΕΤ. Όταν ο ΗΣΑΠ ζήτησε τις ΑΠΔ από την εταιρεία καθαρισμού, έλαβε ως απάντηση τον Νοέμβριο του 2008 ότι πρόκειται για προσωπικά δεδομένα.
ΣΤΟΝ ΗΣΑΠ
Ερωτηματικά για τη σύμβαση του ΗΣΑΠ με την εταιρεία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό των σταθμών Παραβάσεις και πρόστιμα από την Επιθεώρηση Εργασίας Η ΟΙΚΟΜΕΤ εμπλέκεται στις εργασίες καθαρισμού του ΗΣΑΠ από το 2003, όταν είχε αναλάβει το έργο μαζί με την εταιρεία Οικολογική, η οποία έχει και τον καθαρισμό του Μετρό. Επίσης, η ΟΙΚΟΜΕΤ έχει αναλάβει τον καθαρισμό των γραμμών και των σταθμών του ΟΣΕ από το 2004- πλην ενός μικρού κομματιού στη Θεσσαλονίκη. Από κοινού με την Οικολογική και πάλι έχουν αναλάβει το τμήμα Πελοποννήσου του ΟΣΕ. «Πριν από το 2004, το κόστος καθαρισμού δεν ξεπερνούσε το 1 εκατομμύριο ευρώ. Το 2004 το κόστος εκτινάχθηκε στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σήμερα εκτιμάται στα 10 εκατομμύρια», αναφέρει συνδικαλιστής του ΟΣΕ. Στις 11/11/2004 η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) απέστειλε στον ειδικό γραμματέα του Σώματος Επιθεωρητών ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με καταγγελίες της Παναττικής Ένωσης Καθαριστριών και Οικιακού Προσωπικού ότι σε σταθμούς του Μετρό δεν χορηγείται στους εργαζομένους αντίγραφο ατομικής σύμβασης, δεν δίνονται μηνιαίες εξοφλητικές αποδείξεις και δεν εφαρμόζεται η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Έπειτα από ελέγχους, η Επιθεώρηση Εργασίας του Πειραιά διαπίστωσε παραβάσεις και επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 14.000 ευρώ στην Οικολογγική, στις 10 Φεβρουαρίου του 2005. Έξι ημέρες μετά, η Παναττική Ένωση κατήγγειλε ότι η «εταιρεία άρχισε να δίνει αποδείξεις πλασματικές στους εργαζομένους. Τους δηλώνει όλους άγαμους και σαν εργάτες καθαριστές χωρίς προϋπηρεσία». «Πρόσθετο Συμφωνητικό» Το ίδιο φαινόμενο που παρουσιάστηκε στην ΟΙΚΟΜΕΤ το 2006, το οποίο αφορούσε τις υπογραφές των εργαζομένων για μισάωρο διάλειμμα, είχε εκδηλωθεί σύμφωνα με καταγγελίες την ίδια περίοδο και στην Οικολογική. Γι΄ αυτόν τον λόγο, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων ζήτησε από το υπουργείο Εργασίας την άμεση σύγκληση σύσκεψης όπου θα συμμετείχε και η Οικολογική. Σε αυτή τη σύσκεψη της 1ης Νοεμβρίου 2006 συμμετείχε και η Κούνεβα, η οποία μαζί με τις συναδέλφους της απαίτησε να ανακληθούν όλα τα υπογεγραμμένα «πρόσθετα συμφωνητικά». Περίπου δύο χρόνια αργότερα, στις 26 Νοεμβρίου 2008, η Κωνσταντίνα θα βρισκόταν και πάλι στο υπουργείο Απασχόλησης για τον ίδιο λόγο, απέναντι στην ΟΙΚΟΜΕΤ. Τρεις παραβάσεις Έναν ακριβώς μήνα μετά τη δολοφονική επίθεση εναντίον της Κούνεβα, η Επιθεώρηση Εργασίας έκανε αιφνιδιαστικό έλεγχο στον σταθμό του ΗΣΑΠ και βρήκε τρεις παραβάσεις από την πλευρά της ΟΙΚΟΜΕΤ. Η εταιρεία καθαρισμού με απάντησή της αμφισβήτησε τα αποτελέσματα του ελέγχου.
P.S.από έρευνα των Νεων.