Δευτέρα, 9 Μαρτίου 2009

Υπάρχει ελεύθερη έκφραση;

Υπό αμφισβήτηση τέθηκε η ελεύθερη έκφραση το βράδυ του Σαββάτου και μάλιστα σε έναν κατ’ εξοχήν χώρο έκφρασης και τέχνης όπως η Εθνική Λυρική Σκηνή. Αφορμή για την ένταση υπήρξε η όπερα «Ρούσαλκα» του Αντονίν Ντβόρζακ που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και ένα φιλί επί σκηνής μεταξύ δύο ανδρών. Η ένταση ξεκίνησε από τις πρόβες της παράστασης όταν μέλη της ορχήστρας αντέδρασαν στην επίμαχη σκηνή και απαίτησαν να αφαιρεθεί από την παράσταση. Στην πρεμιέρα του έργου μάλιστα μοιράστηκε κείμενο που χαρακτήριζε έκφυλο και ομοφυλοφιλικό το έργο, ενώ μερίδα του κοινού γιουχάρισε τους Γάλλους συντελεστές. Στη δεύτερη παράσταση, το βράδυ του Σαββάτου, σημειώθηκαν επεισόδια μέσα στη Λυρική Σκηνή όταν μέλη της Ομοφυλοφιλικής και Λεσβιακής Κοινότητας απαίτησαν να διαβάσουν κείμενο διαμαρτυρίας για την πρωτοφανή λογοκρισία του έργου. Άνδρες της ασφάλειας, διάφοροι τεχνικοί του θεάτρου αλλά δυστυχώς και μουσικοί -μέλη της ορχήστρας επιτέθηκαν στα μέλη της ΟΛΚΕ και σε δημοσιογράφους, μη επιτρέποντας την ανάγνωση του κειμένου πριν την έναρξη της παράστασης. Η κάμερα του TVXS κατέγραψε τα επεισόδια στο χώρο της Λυρικής Σκηνής και την απαράδεκτη συμπεριφορά ανθρώπων που θεωρητικά υπηρετούν την τέχνη και την πνευματική ελευθερία. Μιλούν στο TV Χωρίς Σύνορα η γαλλίδα σκηνοθέτιδα της παράστασης Μαριόν Βάσσερμαν και ο Λύο Καλοβυρνάς, διευθυντής του περιοδικού 10%, το οποίο από κοινού με την ΟΚΚΕ διοργάνωσε την παράσταση διαμαρτυρίας στη Λυρική Σκηνή. Η Ευαγγελία Βλάμη, μέλος της ΟΛΚΕ διαβάζει στην κάμερα το κείμενο που δεν κατέστη δυνατό να αναγνωσθεί μέσα στο θέατρο. Η παράσταση Η Ρούσαλκα ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και αποτελεί συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την Όπερα της Νίκαιας. Όπως εξήγησε σε συνέντευξή της στην Ελευθεροτυπία η σκηνοθέτιδα, έμπνευσή της για τον ρόλο του πρίγκηπα υπήρξε ο Λουδοβίκος Β' της Βαυαρίας: «Υπήρξε ονειροπόλος, ρομαντικός και, τελικά, δυστυχής σε αυτή τη θέση απόλυτης πολιτικής εξουσίας. Ο Λουδοβίκος βασανίστηκε πολύ από τη σύγκρουση της λογικής με το συναίσθημα, από το διχασμό ανάμεσα στην ομοφυλοφιλία και τις επιταγές του αξιώματός του». Το επίμαχο φιλί δίνεται στην παράσταση μεταξύ του πρωταγωνιστή πρίγκηπα και ενός κυνηγού. Το κείμενο των μουσικών .Σε όλους τους θεατές μοιράζεται κείμενο του Δ.Σ. της Ορχήστρας της Λυρικής Σκηνής υπό τον τίτλο «Λίγα λόγια για το έργο» όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Όπως θα διαπιστώσετε κατά τη διάρκεια της παράστασης, η συγκεκριμένη σκηνοθετική απόδοση εκτός του ότι αλλοιώνει το libretto προσδίδει στον κεντρκό ήρωα του έργου ομοφυλοφιλικές τάσεις με ακραίες σκηνές, κάτι για το οποίο διαμαρτυρηθήκαμε εγγράφως στη Διοίκηση της ΕΛΣ».

απο το tvxs.

34 σχόλια:

  1. tanto,καλημέρα Γιατί εγώ είχα την αίσθηση ότι ζούμε σε μια χώρα Δημοκρατική?????Χαχαχαχα!!!Τόση σεμνοτυφία????Κρυμμένες αδελφές με κόμπλεξ του κερατά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι να πει κανείς ωρε?
    Το φιλί τους πείραξε...
    Οτι γλύψανε 15.000 κώλους για να πάρουν την θέση... ήταν ηθικό και σωστό...
    Η υποκρισία και ο συντηριτισμός του κώλου.. έχει γίνει πια το κύριο χαρακτηριστικό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μα πόσο Μαλάκες πρέπει να είναι;...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο στρουθοκαμηλισμός περισσεύει σ' αυτή τη χώρα. Γιατί να αποτελεί εξαίρεση η τέχνη ? Ασε που αυτοί της "ποιότητας" ντεμέκ , έχουν απο χρόνια καταπιεί το σκουπόξυλο. Η ελεύθερη έκφραση όμως υπάρχει όσο υπάρχουν αυτοί που δεν είναι έτοιμοι να το ράψουν.

    Καλημέρα και καλή εβδομάδα σύντροφε !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όλα τα περίμενα σ' αυτή τη χώρα αλλά και από μουσικούς και γενικά καλλιτέχνες δε περίμενα τέτοια αντιμετώπιση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ελλάδα... το λίκνο του πολιτισμού! Κούνια που μας κούναγε...! Εγώ γιατί νοιώθω ότι έχω σιχαθεί τους πάντες και τα πάντα;
    Τα φιλιά μου γλυκέ μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είδα κι εγώ το ρεπορτάζ του TVXS... Να πω την άποψή μου;
    Η σκηνοθέτιδα του έργου, ως καλλιτέχνις, έχει δικαίωμα ν' αποδόσει το έργο ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙ.
    Η όπερα δεν έπεσε απ' τον ουρανό! Τόσο καιρό ετοιμαζόταν! Δεν ήξερε η ορχήστρα ότι έχει αυτή τη σκηνή; Είτε έπρεπε να τη δεχτεί και να συνεχίσει ή να πει "Σόρρυ, κυρά μου, δε γουστάρουμε!"
    Κάποια συμφωνία έπρεπε να είχε γίνει και δεν τηρήθηκε (από κάποια πλευρά)!

    Από την άλλη, η ΕΛΣ είναι χώρος που διοικείται από κάποιον, ο οποίος έχει ΚΑΘΕ δικαίωμα ν' απαγορεύσει στον οποιονδήποτε ν' ανέβει και να πει τον πόνο του, τη διαμαρτυρία του!...

    Αν ήθελε ν' ανέβει κάποιος να μιλήσει γι' "αδερφές" και "πούστηδες" και του το απαγόρευαν, θα λέγατε: "Μπράβο που εμπόδισε τον ομοφοβικό!", έτσι δεν είναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν το έχουμε καταλάβει μήπως ότι με την κωλοδεξιά κυβέρνηση που έχουμε, εκτός των άλλων δεινών, πάμε και πρός τα πίσω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φίλε Εγκλωβισμένε, προφανέστατα ο καθένας έχει δικαίωμα στην άποψή του, όπως επίσης ο καθένας μπορεί να γουστάρει ή να μην γουστάρει φιλιά, αγκαλιές και τριψίματα, έργα τέχνης, γλυπτά κλπ κλπ.
    Το θέμα όμως είναι ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν εξέφρασε αντιρρήσεις η διοίκηση της ΕΛΣ -όπως όφειλε να πράξει, αν δεν ήθελε τα φιλιά- αλλά η ορχήστρα. Δηλαδή η ορχήστρα έχει άποψη και για τη σκηνοθεσία; Μποορεί και να έχει και να μην το ξέρω εγώ, καθότι η όπερα δεν μου αρέσει. Αν είναι έτσι, πάω πάσο.
    Σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι αν υπάρχουν όρια στην τέχνη. Και τα τελευταία χρόνια έχουμε πολλά παραδείγματα παρέμβασης και έργων που κατέβηκαν επειδή ενόχλησαν.
    Αυτό μας αρέσει; Εγώ απαντάω όχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Κάτι άκουσα το πρωί στο ράδιο και προβληματίστηκα έντονα.Ούτε μένα μ αρέσουν τα όρια στην τέχνη,αλλά αυτό που με πειράζει πιο πολύ είναι το ποιοί θέτουν αυτά τα όρια και με ποιά κριτήρια...Μεγάλο θέμα Ταντούδιμ...
    Φιλί και καλησπέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @apos
    "Δηλαδή η ορχήστρα έχει άποψη και για τη σκηνοθεσία;"
    Λογικά, όχι. Αλλά, απ' την άλλη, αν οι μουσικοί δε νοιώθουν άνετα με κάτι... δε μπορούν να συνεργαστούν!... Δε ξέρω, δε γουστάρω το: "Είναι η δουλειά σου, σκάσε και παίζε!"
    Ας κάναν αποχή... απεργία...

    "το θέμα είναι αν υπάρχουν όρια στην τέχνη."
    Στην Τέχνη όρια ΔΕΝ υπάρχουν, εξ ορισμού...
    ΟΜΩΣ στο τι μπορεί να δημιουργηθεί και να παρουσιαστεί μέτρο είναι ο Άνθρωπος γενικότερα κι ο Πολίτης ειδικότερα.

    Ξεχνάς το τέρας που άφησε το σκυλάκι να πεθάνει βασανιστικά από πείνα και δίψα και το 'λεγε Τέχνη;
    Εκεί θα παρέμβαινες ή όχι;
    Εγώ, βίαια!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @anna.Δυστυχώς και δεν είναι μόνο αυτό είναι και χιλιάδες άλλα που επιβεβαιώνουν αυτά που διαπιστώνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @akanonisti.Η υποκρισία και ο συντηρητισμός σε όλο του το μεγαλείο...κρίμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ό,τι να 'ναι. Η θεία Φυστικούλα του Άπος τα έκανε όλα, τα 'μαθες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @anti.Αυτό δεν μπορείς να το πεις μαλακία γιατί από καλλιτέχνες δεν το δέχομαι...να μιλάνε και να φέρονται σαν τον Άνθιμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @fraklin.Έχεις απόλυτο δίκιο αυτό ακριβώς στεναχωρεί κι' εμένα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Ποδηλάτρης.Γιατί όσοι έχουν λίγο μυαλουδάκι(κι' εσύ διαθέτεις πολύ)έτσι ακριβώς αισθάνονται.
    Φιλιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΣ.Το θεωρώ απροκάλυπτο κοινωνικό ρατσισμό και αντιλήψεις μεσαίωνα και Ιεράς Εξετάσεως. Αυτοί είναι που οδηγούν την χώρα σε διεθνείς καταδίκες και εξευτελισμό στην παγκόσμια κοινότητα.
    Καλημέρα φίλε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. @tsaousa.Φυσικά συμφωνώ ότι με την κωλοδεξιά κυβέρνηση πάμε πίσω αλλά και οι υπόλοιποι προοδευτικοί τι κάνουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @apos.Φίλε μου Αργεντίνε τα λες πολύ καλά και βέβαια στην τέχνη δεν πρέπει να υπάρχουν όρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @Δημητρούλα.Πάρα πολύ σωστά το θέτεις το θέμα είναι ποιοι βάζουν αυτά τα μεσαιωνικά όρια.Δυστυχώς είναιυποκριτές και το χειρότερο ομοφοβικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. @elfoula.Καλά κατουρήθηκα στα γέλια χαχαχαχαχαχαχα.Καλά ο Αργεντίνος δεν παίζετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. @Συντρόφισσα τι να πω παραπάνω τα είπες όλα...!σου απάντησα τελευταία γιατί ήμουν σίγουρος ότι η δική σου τοποθέτηση θα ήταν το ρεζουμέ όλων των άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αγαπητέ φίλε Εγκλωβισμένε, συμφωνώ μαζί σου ότι αν δεν αρέσει στην ορχήστρα, ενδεχομένως να μην μπορεί και να αποδώσει, αλλά αυτό το έμαθαν λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση;
    Εμείς οι ίδιοι με την απόρριψη ή την αποδοχή βάζουμε όριο στην τέχνη. Αν δεν μου αρέσει πχ μια μαλαπέρδα μπροστά σε έναν σταυρό, απλά δεν θα πάω να το δω. Δεν θα ζητήσω και να το κάψουν.
    όσο για τον σκύλο, τελικώς απεδείχθη ότι δεν ήταν αληθινή ιστορία. Αλλά και να ήταν αληθινή, προφανώς μαζί σου! Γιατί τον σκύλο δεν τον ρώτησε κανείς. Είναι λίγο διαφορετική η περίπτωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. @apos
    "αλλά αυτό το έμαθαν λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση;"
    Έλα μου, ντε!

    "απλά δεν θα πάω να το δω. Δεν θα ζητήσω και να το κάψουν."
    Σωστό, όμως, τί έγινε, τελικά; Αν κατάλαβα καλά [(http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=993803&lngDtrID=253)και διορθώστε με αν όχι] τα μέλη της ορχήστρας ΔΕΧΤΗΚΑΝ να παίξουν, αλλά μοίρασαν φυλλάδιο διαμαρτυρίας.
    Εκεί ομοφυλοφιλικές οργανώσεις θέλησαν να διαβάσουν κείμενο διαμαρτυρίας (για το φυλλάδιο διαμαρτυρίας) πάνω στη σκηνή;
    Σ' αυτό, η άποψή μου είναι ότι η οργήστρα έχει δικαίωμα να διαμαρτυρηθεί γιατί είναι αναγκασμένη να συμμετάσχει σε κάτι που διαφωνεί. Οι ομοφυλοφυλικές οργανώσεις δεν έχουν δικαίωμα ν' ανέβουν στη σκηνή να διαβάσουν τη διαμαρτυρία τους γιατί ο χώρος δεν είναι δικός τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Οι θεατές, αν είχαν την κατάλληλη παιδεία και πολιτισμό, θα μπρούσαν να ακούσουν, απλά να ακούσουν, και μετά να διαφωνήσουν ή να συμφωνήσουν.

    Κανείς δεν τους κρατά «όμηρους» με το να τους πει τις θέσεις του, για ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα, επί 10 λεπτά.

    Κι έπειτα, κάποτε πρέπει να καταλάβουμε ότι, δεν είναι ελευθερία αυτό το πράγμα «που σταματά εκεί που αρχίζει η ελευθερία του άλλου». Η πραγματική μου ελευθερία ΕΙΝΑΙ η ελευθερία του άλλου.

    Του όποιου άλλου.

    http://exoapotinvouli.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Τι να κάνουμε βρε παιδί; Μόνο η επανάσταση έχει μείνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. @tsaousa.Ναι αλλά ποιος γαμώ την τρέλα μου θα κάνει την επανάσταση;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. @tantoguanto
    "Ναι αλλά ποιος γαμώ την τρέλα μου θα κάνει την επανάσταση;"
    Ερώτηση-παγίδα, έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. @ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΟΣ.Είμαι σίγουρος ότι φίλε μου είσαι ένας έξυπνος άνθρωπος,όπως το κατάλαβες είναι ερώτηση που πρώτα απ' όλα την απευθύνω στον εαυτό μου.
    Καλημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. @tantoguanto
    "Είμαι σίγουρος ότι φίλε μου είσαι ένας έξυπνος άνθρωπος"
    Ευχαριστώ για το credit!...

    Κατά τ' άλλα, ο ένας "σπρώχνει" τον άλλο, μπας και βγούμε όλοι μπροστά!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Άντε πάλι!! Τι τα θέλουν τα προχώ οι μουρτζόβλαχοι και δεν ανεβάζουν κανένα ταγάρι με γκλίτσες που χαϊδολογούν τις κατσίκες να τους είναι πιο οικείο; Γιατί τα φιλιά μεταξύ ανδρών πρέπει να δίδονται αυστηρά κάτω από τις κουβέρτες με τα φώτα κλειστά και ουχί μέσα στο θέατρον ή, αν είναι δυνατόν, εις την όπεραν! Αυτό φυσικά που επιτρέπεται χωρίς πρόβλημα είναι να μας κλέβει το κράτος, να κλέβουμε ο ένας τον άλλον, να βιάζονται και να δέρνονται γυναίκες και παιδιά, να πουλάμε πρέζα στο δρόμο, να κρέμονται παντού περιοδικά με ξεβράκωτες που φαίνεται μέχρι το παχύ τους έντερο και τα παιδιά από 0 ετών να μπορούν να τα βλέπουν, αλλά αυτό που απαγορεύεται είναι τα φιλιά μεταξύ ανδρών σε θέατρον και αν είναι ποτέ δυνατόν, εις την όπεραν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αν είσαι δημοσιογράφος άντε γεια... εδώ είναι μόνο για bloggers.Τα μπινελίκια ελεύθερα!